Inciterende flamenco | Reportage

En børnekoncert med spansk tema morede og fascinerede med formidling af højeste karat uden at gå på kompromis med musikalsk kvalitet.

Af Per Rask Madsen

»I Spanien hedder de alle sammen det samme som i Danmark eller det samme som grøntsager«, betror værten Mathias Hammer sit publikum, der sidder på gulvet helt op til scenen i Helleruplund Kirke og deres familie på bænkene længere bag.
Vores vært er klædt som tyrefægter og har børnenes fulde opmærksomhed. Vi sidder alle med vifter, som blev udleveret ved indgangen – der bliver jo varmt “her” sydpå.
Mathias Hammer præsenterer hver enkelt af koncertens musikindslag eller taler med de to spanske gæstemusikere om, hvad vi nu skal høre. Han introducerer lidt kækt cellisten ved at trække et glas asier frem – ja, Asier Polo hedder musikeren søreme. Daniel del Pino demonstrerer et klaverstykke med et stærkt rytmisk præg, så vi godt kan høre, at musikken ikke er dansk. I voksne ører måske for stereotypt, men i børneører er det ramt helt plet at vise det netop sådan.
De to musikere spiller nogle kortere stykker, sammen og hver for sig, dagen efter skal de spille en ren voksenkoncert, ligeledes i Hellerup Kammermusikforenings regi. Man må lette på sombreroen over, at de også siger ja til at medvirke i ‘La Fiesta’, som børnekoncerten hedder.

Talende skulderblade

Bag os skridter en farlig flot senora med den rankeste ryg, skinnende mørkt hår og en prægtig påfugleagtig kjole. Hun når scenen og indtager den med gådefuld tavshed, ingen skotramp eller knaldende kastagnetter, men luften er tyk af forventning til hendes næste træk. Selene Muñoz roterer sin krop på måder, vi ikke tænkte muligt, hendes skulderblade næsten “taler”, hun svajer i kurver og mønstre, som kan minde om visse dyrs bevægelser. Den lydløse flamencodans er i pagt med Asier og Daniels toner og er noget af en seance, der fanger hele publikum – børn mellem tre og ti år, forældre og bedsteforældre.
Hver gang Selene er med i et nyt indslag, har hun klædt om til en endnu mere passioneret kjole – der er altid noget “udråbstegn” over hende.
Lidt senere finder vi ud af, at Selene er halvt dansk og hjertens gerne vil lære os en ting fra flamencoens verden, Hun viser nogle tricks med viften, og vi prøver at efterligne hendes håndledsbevægelser og andre finesser, der ser så nemt ud i hendes demonstration.

På skødet af cellisten

Asier og Daniel spiller korte stykker af komponister som Enrique Granados og Manuel de Falla, af tilpas varighed afstemt med børnenes koncentration, så de yngste kan være med næsten helt til slut. De to instrumenter får lov til at klinge flot i deres akustiske rigdom, en cello så tæt på er noget af en oplevelse: at høre strengene vibrere fulde af overtoner på en helt anden måde end for eksempel på mobiltelefonens flade lyd, at se Asier arbejde op og ned ad sit store instruments gribebræt og med den anden hånd betvinge cellobuen.
Hjem gik børn og voksne mætte af en totaloplevelse med dans, musik og festivitas, som vi sent glemmer.

www.klassisk.org