Koncert for børn

Anmeldelse: Børn kom helt tæt på musikken

Villabyernes anmelder giver fem stjerner til udsolgt koncert i børnehøjde

AF HANS OVESEN

Der var balloner i kirkehvælvet, og Helleruplund Kirkes forreste bænkerækker var fjernet og erstattet med puder på gulvet.

Hellerup Kammermusikforening havde søndag eftermiddag inviteret til klassisk koncert for børn, hvor børnene kunne komme helt tæt på musikken og musikerne.

Billetterne var hurtigt revet væk, og da musikforeningen sørgede for 100 ekstra pladser, blev også de udsolgt.

Der var flere hundrede børn og deres medbragte voksne. Koncertens konferencier, Mathias Hammer, var i børnehøjde og gjorde sit bedste for at appellere til børnenes opmærksomhed.

Han spurgte ungerne om et eller andet og blev svaret med et rungende jaaaa – og et enkelt neeej fra den lokale anarkist. Så var stemningen ligesom anslået.

Det kræver sin mand – og sine musikere – at holde så mange børns opmærksomhed fanget. Cellisterne fra DRs Symfoniorkesters celloensemble og den brasilianske sopran Gabriella Pace stod for musikken og bød på uddrag fra Bachs Italienske Koncert, den vidunderlige Bachianas Brasileira nr 5 af Villa-Lobos og – i samme stemningsleje – Summertime af Gershwin, mens koncertens sidste afdeling var forskellige uddrag af Bizets Carmen med Gabriella Pace i fuldt flamencoskrud.

Mesterlige musikere

Ensemblet har naturligvis gjort sig mange overvejelser om, hvad der skulle spilles ved en koncert for børn, og musikken blev som altid, når det gælder musikere fra Symfoniorkestret, fremført med mesterskab.

Alligevel kan det diskuteres, om hvert eneste af de valgte musikstykker var det rette i denne sammenhæng og for dette publikum.

For eksempel skulle det indledende og rent instrumentale Bachuddrag nok have været lagt lidt senere i programmet, og måske var dette og et par af de andre stykker så lange, at flere af børnene begyndte at falde fra?

300 år gamle celloer

Under alle omstændigheder er det et fantastisk initiativ af kammermusikforeningen nu for anden gang at invitere børn til klassisk koncert, og mon ikke ungerne vil huske det som noget særligt?

Alene det at blive konfronteret med et så særpræget ensemble bestående udelukkende af celloer og en smuk sopran må da gøre indtryk.

Mathias Hammer gjorde prisværdigt meget ud af at betone musiks universelle kvaliteter; dels i et historisk perspektiv, hvor flere af ensemblets celloer er mere end 300 år gamle – er det fordi du ikke har råd til at købe en ny? spurgte han en af cellisterne, som svarede nej, det er fordi denne cello har så pragtfuld en tone – og dels i et internationalt perspektiv, hvor ensemblets musikere kommer fra Australien, Tyskland, Korea og … Jylland! – og med aner i Portugal og Ungarn, og hvor også koncertens musik er hentet fra så forskellige steder og tider som Tyskland, USA, Brasilien og Spanien i 1700-, 1800- og 1900-tallet.

Bortset fra Villa-Lobos’ Bachianas, der netop er skrevet for otte celloer og sopran, havde de øvrige stykker musik været igennem de kyndige hænder på Richard Krug, en af ensemblets cellister.

Det må have været et omfattende arbejde at transformere så forskelligartet musik, der oprindelig er skrevet for så forskellige besætninger til den unikke lyd af 8-10 celloer. Resultatet var fornemt.

www.gentofte.lokalavisen.dk